Odysseus

1

Mökki on rakennettu
mökin sisälle,
sumussa silmät.
Kotipolku peittyy
neulasiin, hämähäkki
roikkuu räystäältä:
kun on löytänyt
avaimen, lasit
lukinnut oven
kolmannen, neljännen
kerran on pimeää
ei ulos voi
enää mennä

2

Liike
katoaa,
katse
kiinnittyy
hyrrän
keskipisteeseen:
tönäise sitä;
olet runon
ytimessä

3

Minä kirjoitan
konkreettista runoa
Minun rivini nousevat
laskevat kuin aallot vaahtopäät
Minä astun kaarevan
merenkyntäjän kannelle
Tulee yö minä huudan
Minun sanojani ei kukaan
ota todesta

4

Sään nyrkki kohonnut pään ylle
terälehtien tuoksu
tämä yksi ainut kukka
valo pimeässä
jalat harppovat
kohti katkaisijaa
sydän armotonta surua
paulaan jäänyt lintu
seireenien laulu
ikkunan alla
aaltojen huojuvat hiukset

About Markus

Markus Jääskeläinen is a Finnish writer and photographer living in the Blue Mountains of Australia with a dog and a cat.

Leave a comment