Kristinusko ja ympäristöliike

Petershamin iltakirkon tämän sunnuntain saarna jatkoi ja laajensi edellisen kerran teemasta, tieteen ja Jumalan suhteesta. Toinen kirkon kahdesta pastorista, Cameron Blair, puhui luomakunnasta, ympäristöstä ja modernista ympäristönsuojeluliikkeestä. Puheen – tuntuu mielekkäämmältä puhua puheesta kuin saarnasta – perustana oli Psalmi 19, jonka on sanottu olevan yksi neljästä “luomispsalmista” psalmien 8, 104 ja 139 ohella.

Cameron aloitti puheensa siteeraamalla edesmennyttä jännityskirjailijaa Michael Crichtonia. Crichtonilla oli tällaista sanottavaa ympäristöliikkeestä:

Environmentalism is a perfect 21st Century remapping of traditional Judeo-Christian beliefs.

Ympäristöliike on 21. vuosisadan täydellinen uudelleenkartoitus perinteisistä juutalaiskristillisistä opinkappaleista.

Michael Crichton
(Kuvassa kirjailija Michael Crichton)

Crichton, kuten monet muut häntä ennen ja hänen jälkeensä, on havainnut sen, mikä ympäristöliikkeessä on kenties silmiinpistävintä: ympäristöliike on luonteeltaan ennen kaikkea uskonnollinen. Ympäristöuskonnon yhtäläisyyksiä kristinuskoon ovat mm. seuraavat seikat:

1. Ihminen on syyllinen luonnon edessä. (Vrt. Kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä ja täten syyllisiä Jumalan edessä.)
2. Päästäkseen syyllisyydestään ihmisen on tunnustettava tehneensä väärin luontoa kohtaan. (Vrt. Tunnustamalla syntinsä Jumalalle ihminen saa ne anteeksi.)
3. Ihmisen on elettävä uuden uskonsa mukaan, lakattava “saastuttamasta” ja julistettava ympäristöoppia. (Vrt. Jeesuksen sanat syntiselle naiselle: mene äläkä enää syntiä tee. Myös lähetyskäsky: menkää ja tehkää koko maailmasta minun opetuslapsiani.)
4. Myös ympäristöliike odottaa ja uskoo tuomiopäivään ja maailmanloppuun. Kristityistä poiketen ympäristöuskovaiset uskovat voivansa välttää tuomiopäivän – mikäli vain puhaltavat samaan hiileen ja ottavat vakavasti ympäristöuskon opinkappaleet.

Toisin kuin humanistinen ympäristölike, raamatullinen kristinusko ei ajattele, että mailman kohtalo on ihmisen kädessä. Jumala on luonut mailman sen kohtalo riippuu täysin hänenstä.

Kristitty uskoo, että maailmankaikkeus on väliaikainen luomus. Sen jälkeen tulee jotain parempaa. Hän uskoo myös, että sanoma Kristuksesta on todellista ympäristönsuojelua. Kristuksessa kaikki asiat asettuvat kohdalleen ja luomakunta vapautuu turmeluksesta.

Tulevaan maailmaan uskominen ei tietenkään tarkoita välinpitämättömyyttä luonnosta. Jumala on valtuuttanut ihmisen pitämään luomastaan huolta: kaikesta minkä Jumala on tehnyt.

Kristityn painopiste ei kuitenkaan ole luonnossa vaan Jumalassa. Hänet on määrätty maatilan vuokraviljelijäksi. Todellinen omistaja on Jumala. Hänellä on lopullinen vastuu.

Luonto myös osoittaa Jumalan suuntaan. Se ei ole itsessään päämäärä. Luonto kuuluttaa Jumalan kunniaa päivästä päivään, vuodesta vuoteen. Se on kaikkialla. Se on kaikkia kieliä puhuvien ymmärrettävissä.

Luonto on osa Jumalan ilmoitusta itsestään. Toinen puoli ilmoitusta, jota ilman viesti ei ole kokonainen, on Jumalan sana Raamatussa. Luonto on kuin kuvakirja, jossa ei ole sanoja. Raamattu antaa kuville selityksen.

Psalmin kirjoittaja sanoo, että Jumalan laki, hänen sanansa, on arvokkaampi kuin kulta ja suloisempi kuin hunaja. Luonto kertoo, että Luoja on. Raamattu välittää tiedon siitä, MILLAINEN hän on. Jumalan laki (hänen sanansa) on kirkas kuin aurinko ja antaa silmille valon.

Raamattu kertoo myös maailmankaikkeuden tarkoituksen. Se vastaa kysymykseen miksi. Tämän kysymyksen pohtiminen on tärkeämpää kuin sen selvittäminen, kuinka maailma toimii. Toisaalta tarkoituksen selviäminen myös auttaa ymmärtämään ja arvostamaan maailmankaikkeuden ja luonnon ilmiöitä.

Luomakunta on olemassa siksi, että me voisimme löytää Jumalan, ja että Jumala voisi osoittaa rakkautta luotuja kohtaan. Hän joka on asettanut tähdet taivaalle, on myös kuollut ihmisen puolesta asettaakseen hänet, ilman syyllisyyttä, Jumalan eteen.


Psalmi 19

Jumala ilmoittaa itsensä
1
Laulunjohtajalle. Daavidin psalmi.
2 Taivaat julistavat Jumalan kunniaa,
taivaankansi kertoo hänen teoistaan.
3 Päivä ilmoittaa ne päivälle,
yö julistaa yölle.
4 Ei se ole puhetta, ei sanoja,
ei ääntä jonka voisi korvin kuulla.
5 Kuitenkin se kaikuu kaikkialla,
maanpiirin yli merten ääriin.
Hän on tehnyt sinne majan auringolle.
6 Ja aurinko nousee kuin sulhanen hääteltastaan,
kuin sankari riemukkaana juoksemaan rataansa.
7 Taivaan äärestä se lähtee ja kaartaa taivaan toiseen ääreen, eikä mikään jää sen paisteelta piiloon.

8 Herra on antanut täydellisen lain,
se virvoittaa mielen.
Herran ohjeet ovat luotettavat,
ne neuvovat taitamatonta.
9 Herran käskyt ovat oikeat,
ne ilahduttavat sydämen.
Herran määräykset ovat kirkkaat,
ne avaavat silmäni näkemään.
10 Herran sana on puhdas ja aito,
se pysyy iäti.
Herran säädökset ovat lujat,
ne ovat oikeita kaikki.
11 Ne ovat kalliimmat kuin puhdas kulta,
kalliimmat kuin kullan paljous,
makeammat kuin mesi,
maistuvammat mehiläisen hunajaa.
12 Ne opastavat minua, palvelijaasi, niiden noudattamisesta saa suuren palkan.

13 Mutta kuka huomaa kaikki erehdyksensä?
Puhdista minut rikkomuksistani,
niistäkin, joita en itse näe.
14 Varjele minut myös eksyttäjiltä,
etten joutuisi heidän valtaansa.
Silloin olen viaton ja puhdas,
monesta synnistä vapaa.
15 Ota sanani suopeasti vastaan, sanani ja sydämeni ajatukset, Herra, turvani ja lunastajani.


Tsekkaa myös:

Valot päällä/Lights Are On

About Markus Jaaskelainen

Markus Jaaskelainen is a photographer located in the Blue Mountains of Australia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: